onsdag 16. august 2017

Tilbehør: fløtegratinert sellerirot (og kålrot)

...for oss som elsker fløtegratinerte poteter, og som sårt trenger en erstatning ;)

Perfekt tilbehør til det meste av kjøtt, fugl og fisk synes jeg.
Smaken er like god, om ikke bedre enn originalen med poteter, i alle fall etter min mening. I denne oppskriften har jeg hatt i litt kålrot også, denne gir en litt søtlig smak (nesten som søtpotet), og kan godt sløyfes.




Du trenger:

- Passe mengde sellerirot (og evt. kålrot), juster etter antall ønskede porsjoner.
Fløte, nok til å dekke selleriroten og kålroten i en liten kjele. Jeg pleier å bruke matfløte, siden den blir fortere tykk, men om man ønsker litt mer "saus" i gratengen kan man fint bruke kremfløte også.
- Vårløk
- Løk
- Salt og pepper
- Hvitløk
- Krydder etter ønske, jeg brukte provencekrydder.


Finhakk løk og vårløk.
Skjær sellerirot og evt kålrot i passende skiver, dette er egentlig smak og behag. Jeg liker at skivene er tynne, mens andre foretrekker tykkere skiver.
Ha sellerirot og kålrot i en liten kjele sammen med løk og vårløk, hell over fløte til det dekker alt og kok opp på middels varme. Pass på, fløte koker fort over. Ikke gå fra, og husk å røre litt i bunnen.
Smak til med salt, pepper, hvitløk og krydder. Jeg pleier å la fløten koke litt til fløtesmaken kommer frem, da er det enklere å smake seg til en perfekt gratengsaus.
La det småputre på lav varme til selleriroten og kålroten er al dente, IKKE gjennomkokt. Sjekk ofte :) Hvis de kokes helt gjennom i kjelen, risikerer du at alt bare blir grøt etterhvert.
Ha deretter alt sammen i en ildfast form, strø over den osten du liker best og sett det i ovnen (midterste rille) på 200 grader i 20 minutter, til osten er gyllen.
La gratengen hvile på benken i et kvarters tid, og server.

Tips: Jeg synes det er godt med mozarellaost over den vanlige osten. Da strør jeg litt mozarella over når det er ca 5 minutter igjen av steketiden. Ellers risikerer du at mozarellaen blir svidd før den andre osten er gyllen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar