fredag 11. august 2017

Middag: Kylling á la stroganoff med salat og blomkålris

I går laget jeg en kjempegod kyllinggryte, på stroganoff-vis! Byttet egentlig bare ut biffkjøtt med strimlet kyllingfilet, og det ble supergodt :)

Når jeg lager sånne gryter så går det litt på slump egentlig, jeg smaker bare til underveis. Men skal forsøke å dele oppskriften så godt jeg husker.





Til to voksne og to barn, pluss kveldsmat til én voksen:
3 store kyllingfileter
1,5 boks seterrømme
3-4 dl hønsebuljong
1 ts kikkoman (den med rød kork)
1,5 ts sennep
3-4 ss tomatpuré (smak til!)
1,5 løk
1 paprika
1 boks små champignon eller ca 3-4 store
Litt salt og pepper
Paprikapulver

Skjær kyllingfilet i små biter eller strimler. Stekes med smør og litt salt og pepper til alt har en gyllen stekeskorpe, jeg pleier å steke kyllingen i omganger rett i gryta jeg skal bruke, da får jeg med den gode stekekraften/smaken.

Hakk løk og paprika i str etter smak og stek det litt i gryta sammen med kyllingen når den begynner å bli ferdig. Ha til slutt oppi den stekte soppen og la det frese sammen i et minutt mens du rører.
Ha i rømmen og rør med en sleiv. Tilsett hønsebuljongen og rør til alt er blandet. Smak til med tomatpuré. Når du er fornøyd med smaken, tilsettes 1/2-1 ts sennep, alt etter smak. Noen bruker også sylteagurk-lake for å få litt rundere smak.
Smak til med kikkoman, paprikapulver, salt og pepper og la det putre sammen på svak varme i 15-20 min til rømmen får god smak. Husk å røre!
Serveres med grønnsaker eller salat og blomkålris (for meg som er på lavkarbo) eller vanlig ris og godt brød til de andre.

Blomkålris:
Rasp blomkål og bland i litt salt, pepper og litt hvitløk. Stek i smør på høy varme til det begynner å bli stekt. Ha i litt vann og rør om, reduser til vannet er borte og server.

Jeg synes denne gryten med blomkålris ble kjempegod :) Falt virkelig i smak hos resten av familien også. Alle smakte på blomkålrisen, og alle likte det. Suksess!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar