onsdag 9. august 2017

Lunsj: Brisk glutenfrie knekkebrød

Det har skjedd en del siden sist jeg gikk på lavkarbo (rundt 2009). Den gangen var det ikke så mange som hadde hørt om det, og det var vanskelig å få tak i ferdige lavkarbo-produkter, i alle fall innenfor bakevarekategorien.
Nå er ikke jeg noe utpreget brød-menneske, og klarer meg helt fint uten. Men knekkebrød er jeg veldig glad i, og siden jeg ikke er noen fan av å bake selv så fant jeg i dag disse knekkebrødene fra produsenten Brisk. Og det beste av alt; det er kun 1,1 gram karbohydrater PER STK!
Jeg tror det skal godt gjøres
å klare å bake egne med et lavere innhold av karber. De er enkle å få tak i, jeg fant dem i glutenfri-hylla på Rema 1000.

Brisk-knekkebrødene inneholder solsikkefrø, soyabønner, linfrø, gresskarkjerner, sesamfrø, valnøtter, psyllium malte frøskall, bakepulver, salt og tamari-krydder (ikke spør meg hva det er for noe). Valnøttskall kan forekomme.

De smakte godt og mettet, jeg ble faktisk ok mett av bare to stk med Kavli Jalapeño smøreost på. Knekkebrødene var kanskje litt mykere og litt annerledes i konsistensen enn det man er vant til fra f.eks Wasa, men de var absolutt gode!
Smøreosten inneholder ikke karbohydrater, så det vil si at jeg til lunsj kun har fått i meg 2,2 gram karbohydrater. Fornøyd med det!

Pris: Ca 33 kr for en pakke med 8 knekkebrød (Rema 1000).

Det blir nok et par knekkebrød til som mellommåltid i to-tre-tiden.
Tidligere spiste jeg Wasa delikatess sesam, som inneholder 59 g. karber /100 g. Til sammenligning inneholder Brisk sine knekkebrød kun 6,1g per 100 g. I tillegg metter de MYE mer. Da jeg spiste Wasa, måtte jeg ha i meg 4 knekkebrød til lunsj og 4 som mellommåltid. Nå holder det med det halve, og jeg sparer masse karber!

God lunsj! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar