tirsdag 22. august 2017

Hormonbombe: Derfor skal du ikke veie deg uka før mensen

For oss som er på slanker'n er det fristende å gå på vekta litt oftere enn vi bør. Jeg kjenner på det selv jeg, at om jeg har vært superflink i noen dager med både kosthold og trening, er det veldig fristende å dra frem badevekta og lete etter noen gram i minus, som for å få en visuell bekreftelse og belønning for alt slitet. 
Men, jeg prøver å holde meg i skinnet og kun gå på vekta på veiedager, nemlig søndager.

Egentlig burde jeg ikke gjort det denne søndagen, for jeg var en vandrende PMS-bombe og ventet mensen hvilken dag som helst. Jeg kunne blitt skikkelig skuffet og fått en motivasjonsknekk. Jeg har en lei tendens til å miste selvtilliten og gi litt f...hvis vekten ikke går den veien jeg ønsker.
 
Forklaringen er at i den siste uken i syklusen (uken før menstruasjon) kan vi damer gå opp så mye som 2-3 kilo(!) i vekt. Grunnen til det er rent biologisk, og det er faktisk (heldigvis!) bare vann. Hormonbalansen i kroppen vår går litt bananas, og i hovedsak er det mangel på hormonet progesteron som gjør at vi får menstruasjon, og som i tillegg (som om ikke det var nok!?) gjør at kroppen vår binder mye mer vann enn ellers i syklusen. Når menstruasjonen er i gang, skiller kroppen ut vannet igjen.
Rett før eggløsning, ca 14 dager ut i syklusen, er det en liten økning i progesteronnivåene. Rett etter, kan de være 10-50 ganger høyere enn før eggløsning før det synker drastisk igjen siste uka og det er på'n igjen med PMS og vann i kroppen. Ikke rart vi kan være noen oppblåste hormonbomber innimellom ;)
Apropos oppblåst... Mange sliter også med at det dannes mer gass i tarmene enn normalt på denne tiden i syklusen. 
Alt hva vi damer må igjennom...

Cravings er det mange som får i den samme perioden. 
Lysten på salt, søtt og fett øker, og når vi har i oss dette, særlig salt, bidrar det til at det bindes enda mer vann i kroppen. Og vi vet jo hva kombinasjonen søtt og fett gjør med oss fra før av... Her spiller også biologien inn. Ved en fødsel synker progesteronnivåene slik at melkekjertlene begynner å danne melk og vi må spise mye for å ha nok energi til å fø på en liten baby.

For å minske noen av disse symptomene anbefales det at vi forsøker å holde blodsukkeret så stabilt som mulig. Kosttilskuddet krom kan visstnok hjelpe på cravings ved at det stabiliserer blodsukkeret og demper apetitten. Dessuten skal det hjelpe å drikke mye vann; med vann skal vann fordrives! Og så bør vi selvsagt holde oss unna store mengder salt.
For de som plages med oppblåsthet hjelper det å unngå matvarer som skaper gass i tarmene. Hold deg unna kål, løk, bønner og andre matvarer som er kjent for å skape promp. Yoghurt naturell og Biola kan hjelpe, men for oss som er på lavkarbo er jo ikke det noen god idé.. Da kan Idoform være redningen, et kosttilskudd med melkesyrebakterier som skal bidra til en normal tarmflora.


For å få et reelt inntrykk av vekten uten alt dette ekstra vannet i kroppen, anbefaler de som kan noe om det at vi veier oss rett etter at menstruasjonen er over, og deretter ca 14 dager inn i syklusen. Altså ca hver 14. dag, avhengig av lengden på syklusen som kan variere med noen dager, i alle fall hos meg. Da skal visst vannivået i kroppen være stabilt og ca det samme fra gang til gang.

For oss andre, som går på vekta ukentlig, kan vi ha dette i bakhodet og trøste oss med at det sannsynligvis bare er vann neste gang vekta viser litt mer enn det vi hadde håpet, når det er den uka ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar