onsdag 16. august 2017

Middag: hjemmelaget tomatsuppe med fløte og egg

Noen dager har man ikke så god matlyst. Sånn er det med meg om dagen, siden sultfølelsen nesten har forsvunnet takket være kostholdet.
Da smaker det ikke så verst med suppe, og spesielt godt blir det når den er hjemmelaget!








Til to voksne og to barn trenger du (ca oppskrift, når jeg lager mat går det litt på slump siden jeg liker å smake til):


2 bokser hermetiske tomater (jeg brukte Remas med 3,5 g karber)
1,5 boks fløte
5 dl vann
2 dl melk (kan sløyfes)
3 ss crème fraîche
1 terning hønsebuljong
Salt og pepper
Krydder etter ønske (jeg brukte provencekrydder, litt hvitløk og persille)
1/2 gul løk
1 stk vårløk
Bittelitt kikkoman (den med rød kork)

Finhakk løk og vårløk, finn fram gryten du skal bruke og surr løken og vårløken i litt smør til det er gyllent. Trekk gryten av varmen og mos de hermetiske tomatene med en stavmikser før du har tomatblandingen oppi gryta sammen med løken og vårløken. Eventuelt kan du mose den ferdigstekte løkblandingen sammen med tomatene i stavmikseren, hvis du ikke liker konsistensen av løk og vårløk i suppa. Men husk å steke det først, rå løk i stavmikser gir en ekkel smak synes jeg. Eller bare sil suppa når den er ferdig for å få ut løkbitene.
Varm opp tomat og løk i gryta og rør mens du tilsetter fløten og hønsebuljongen. Ha i crème fraîche, og spe med vann og evt melk til suppen er passe tykk.
Krydre etter ønske, smak til med salt, pepper og kikkoman.
La suppen småkoke i 10-15 minutter så den gode fløtesmaken kommer frem, og server med kokte egg, et dryss med ost, hakket ruccola
og evt. lavkarbobrød med smør :)

Bildet er fra Pixabay. Mitt eget kommer neste gang jeg lager suppen, jeg glemte helt å ta bilde før alt var spist opp;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar