onsdag 9. august 2017

Middag: Crispy "Røstipoteter" - bare at ikke!

Kom over en oppskrift på lavkarboforumet som jeg måtte prøve ut; "Røstipoteter" bare at det ikke er laget av poteter og løk, men av sellerirot og ost! :)
Laget de til middag i dag, og resultatet ble veldig bra.
Og veeeldig mektig... Det holder med 1,5 liten "kake" som tilbehør. I alle fall for meg :) I tillegg til disse, ble det i dag kylling, salat og litt bearnaise til middag.





Oppskrift på "Røstisellerirot":
Du trenger:
~ Sellerirot
~ Revet ost
~ Smør
~ Litt olje
~ Salt og pepper, krydder etter ønske
Skrell og rasp sellerirot.
Bland det med revet ost. Jeg brukte Synnøve ferdig revet, siden det var det jeg hadde i kjøleskapet, men her er det smak og behag som gjelder.
Jeg blandet ost og sellerirot ca 50/50, men for min smak ble det kanskje litt i overkant med ost. Jeg skal definitivt lage disse igjen, men da med litt mindre ost i forhold til sellerirot.
Ha i litt salt og pepper, evt krydder etter ønske og bland godt.
Ha olje og smør i stekepanna og sett plata på full guffe.
Stekes i små "hauger", jeg fikk plass til fire og fire i min stekepanne. Brukte stekespaden til å "samle" kantene litt sammen når osten hadde smeltet.
Når de "løsner" fra panna og har blitt litt sprø på den ene siden, snus de og stekes ferdig på den andre siden.
La de hvile på litt kjøkkenpapir før servering.
Veldig crispy og supergodt! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar