mandag 7. august 2017

Fett nok!

I dag, 7. august 2017, var min første arbeidsdag etter ferien. En tre uker lang ferie fylt av mat-fråtsing, litt alkohol og mye usunt godteri og is av alle slag.

Resultatet? Trange arbeidsklær og dårlig samvittighet. Jeg er slapp, sliten, trøtt, dvask og feit.

Nå er det faen meg nok! 

I dag, mandag (ja jeg vet det er en skikkelig klisje), starter jeg på lavkarbo.
Jeg har tidligere tatt av over 20 kg på denne måten, og har troen på at jeg skal klare det igjen. Jeg vet jeg skal klare det!

Siden 2015 har jeg gått opp fra størrelse
36 til 42/44.. Mesteparten av flesket sitter rundt midjen og rumpa. De kiloene har jevnt og trutt sneket seg på, og jeg innrømmer at jeg har vært alt for slapp med trening og kosthold. Men nå merker jeg det på fysikken. Jeg merker det på knærne, ryggen, nakken og ikke minst merker jeg det på klesplaggene mine! Jeg har skapet fullt av olabukser - kun to av de passer (og da sitter de som pølseskinn).

Nei, nå orker jeg ikke mer. Jeg kan ikke leve resten av livet mitt som en overvektig tjukkas iført slappe joggebukser og store t-skjorter.
Inni meg bor det en sprek 30-åring som vil ut og vise seg fram!

For å holde motivasjonen oppe vil denne bloggen bli en slags dagbok, mest for meg selv egentlig.
Jeg tenker at her vil jeg legge ut ukentlige oppdateringer med før- og etterbilder, vektstatus osv. Kanskje finne fram den gamle lavkarbo-kokeboka og teste ut gamle og nye oppskrifter.

Veiedag vil bli én dag i uka, mandag morgen. Dette er rett og slett for at jeg skal kunne klare å holde meg i skinnet gjennom helgen :) Siden jeg ikke veide meg i morges, får jeg veie meg i kveld. Selv om det i utgangspunktet blir litt feil, men kanskje får jeg en liten opptur etter en uke på lavkarbi neste mandag i stedet.
Jeg gruer meg litt til å se hva vekta stopper på. Jeg vil tippe rundt 80 kg. Med mine 161 cm på sokkelesten er det en nedslående tanke. Det betyr faktisk at jeg har en BMI på nesten 31, som igjen kvalifiserer til fedme og helseskadelig overvekt.
Men det gjenstår å se. Jeg håper i alle fall at jeg ikke veier så mye mer enn 80 kilo.

Målet mitt?
60 kilo.
Jeg har tidligere vært nede i 58 kilo, men da var jeg litt mager, uten at jeg var undervektig. I 2015 veide jeg 63 kilo, og hadde noen kilo å gå på, så var ikke helt fornøyd da heller. Så da tenker jeg at 60 kilo nå må være et fint mål. Det betyr at jeg må gå ned ca 20 kilo. Og det skal jeg klare!

Første delmål: 75 kilo.

Når det gjelder antall karbohydrater jeg kan unne meg i løpet av et døgn, må jeg tenke litt på det. Jeg har en familie og to barn, og vil ikke tvinge dem inn i et lavkarbo-kosthold sånn uten videre. De er alle sammen sunne og friske, og langt ifra overvektige. Men jeg tenker at jeg kan starte på ca 50-60 gram karbohydrater i døgnet, og så får jeg se hvordan det går etterhvert. Det var dette jeg lå på sist jeg gikk på lavkarbo, og det fungerte fint da. Så får jeg heller justere litt underveis.

Sååå... Ønsk meg lykke til! Vektoppdatering kommer i kvled :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar